Er is een hoop te doen over het internationaal rijbewijs. Als je een auto, motor of brommer gaat huren, is zo’n papiertje verplicht. Althans, dat lees je overal. Maar is dat wel zo? Wij hebben heel wat ervaring met het internationaal rijbewijs en hebben het uitgezocht.
Wat is een internationaal rijbewijs precies?
Een internationaal rijbewijs is niet meer dan een vertaling van je echte rijbewijs. Niet meer, niet minder. Het is een papiertje waarop staat welk rijbewijs je hebt. Inclusief je pasfoto.
Als je enige kennis hebt van Word en een goede printer kun je thuis een internationaal rijbewijs in elkaar zetten. Je gegevens worden er met de hand opgeschreven en met een stempel wordt aangegeven welk rijbewijs je hebt.
Een internationaal rijbewijs is niet meer dan een vertaling van je echte rijbewijs.
Regels uit 1968
Het internationaal rijbewijs, of International Driving Permit (IDP) komt voort uit het Verdrag van Genève van 1949. In 1968 werden de regels nog één keer aangepast.
Sindsdien is er aan de regels (en lay-out) niets veranderd. De regelgeving rondom dit document is dus zo’n 52 jaar oud. En dat is goed te zien.
Is het verplicht?
Daar valt weinig zinnigs over te zeggen. Volgens de ANWB is het verplicht voor ‘veel’ landen buiten de Europese Unie. Daarnaast geven ze je drie opties:
- Het is verplicht;
- Het is niet verplicht;
- Het is niet verplicht, maar wel raadzaam.
Officieel is het verplicht volgens het Verdrag van Genève. Toch is mijn ervaring dat veel landen in Oceanië, Afrika, Zuid en Midden-Amerika en vooral Azië nog nooit van dit papiertje gehoord hebben.
TIP ♥ – check hier de landen die het internationaal rijbewijs verplicht stellen
Moet je het aanvragen?
Officieel wel. Het is een rechtsgeldig document, maar alleen in combinatie met je officiële rijbewijs (dat roze pasje). Overigens staat er op je officiële rijbewijs ook gewoon ‘driving licence’. Dus ook die is internationaal.
Op je normale rijbewijs staat ook gewoon ‘driving licence’.
Ik raad je aan om alleen een IDR aan te vragen als er op de site van de ANWB staat dat het verplicht is. Is het niet verplicht of niet verplicht, maar wel raadzaam, vraag het dan niet aan.
Nog nooit om gevraagd
Wij reizen al een jaar of 10 buiten de Europese Unie. Samen naar zo’n 95 landen. In al die tijd is er nog nooit om een internationaal rijbewijs gevraagd. Niet één keer, in geen enkel land.
In Azië, voor het huren van een brommer is er nooit om gevraagd. Sterker nog, in veel landen in Azië is het Internationaal Rijbewijs niet geldig, ook al roepen bij de ANWB van wel. In landen als Vietnam of Thailand heb je een lokaal rijbewijs nodig om iets te mogen besturen.
In Afrika, voor het huren van auto’s wordt er zelden om gevraagd. In Zuid-Afrika toonden we bij een politiecontrole ons internationaal rijbewijs, maar wilde ze alleen ons Nederlandse Rijbewijs zien.
Twee maanden cruisen met de camper door Nieuw-Zeeland of Australië? Niemand die om een International Driving Permit vraagt.
In veel landen is het Internationaal Rijbewijs helemaal niet bekend. Het is ook niet meer dan een vertaling van je officiële rijbewijs, dus als men je officiële rijbewijs begrijpt (en elke politieagent kent het woord Driving License), zit je goed.
In Zuid-Afrika werd er niet om gevraagd ondanks dat het verplicht is
De kosten en geldigheid
Het volgende punt van ergernis bij veel mensen is de geldigheid. Een IDR is 1 of 3 jaar geldig. Dat ligt er aan welke je aanvraagt.
Een IDR kost je het volgende:
- Model 1968 met grijze omslag (€24,95) = 3 jaar geldig;
- Model 1949 met grijze omslag (€18,95) = 1 jaar geldig.
In het gunstigste geval koop je een internationaal rijbewijs dat 3 jaar geldig is, voor €24,95. Een rijbewijs kost €40,65 en is 10 jaar geldig. Als je voor 10 jaar een internationaal rijbewijs zou willen, kost je dat €83. Dat, terwijl het niet meer is dan een papiertje waar hetzelfde op staat als je officiële rijbewijs.
Conclusie
Ik blijf van mening dat het internationaal rijbewijs een slecht afgesproken regel is tussen een aantal landen. In een groot deel van de landen heb je er helemaal niets aan. Ook al is het ‘verplicht’.
Ik snap het idee achter dit rijbewijs. Het is een heel goed idee zelfs, mits alle landen hier aan mee werken en de geldigheid van het document langer is. Er is een te groot grijs gebied als het gaat om dit rijbewijs. Niemand kent de precieze regels. Zelfs de ANWB zelf niet.
Als je zeker wil zijn van je zaak is een internationaal rijbewijs wel handig. Voor die €24,95 bespaar je jezelf een hoop gezeur als ze er wél om vragen. En dat is nu precies het probleem. Als…
Bij mij is het er nog nooit van gekomen, maar wie weet 🙂
Helemaal mee eens. Niet aan beginnen.
Heb zelf in 50+ landen gereden zonder problemen. Ook in landen waar je een officieel een lokaal rijbewijs nodig hebt (China, Thailand, Filipijnen), NL rijbewijs is prima. Zelfs bij omwisselen / aanvraag voor lokaal rijbewijs nooit om IDL gevraagd.
Welke agent of rental agency gaat een stukje papier laatst ontworpen in 1968 met pasfoto met nietjes accepteren boven een officieel nationaal rijbewijs? Niemand. Zou het alleen doen met een 1-2 jaar road trip door Afrika of iets dergelijks. Maar nooit voor een enkele trip naar 1 of een paar landen.
Het is een leuke inkomstenbron voor ANWB en alle wereldwijde zusterorganisaties. Verder niets