Brommer rijden Vietnam, onze tips

Als er één land in Azië is waar je met de brommer goed uit de voeten kan, dan is het wel Vietnam. Een brommer huren, of zelfs kopen, is hier dan ook razend populair. Het is de ultieme manier van reizen. Je hebt vrijheid en je ziet ongelooflijk veel! Brommer rijden in Vietnam wordt steeds populairder, maar we willen je hier ook graag wijzen op de nadelen.

Heel simpel gezegd; brommer rijden in Vietnam is verboden. Wij willen/moeten jouw hier graag op wijzen. Besluit je het toch te doen, dan is dit op eigen risico. We willen je dan wel de volgende tips meegeven.

Brommer of motor rijden in Vietnam?

Ten eerste; brommer rijden in Vietnam is een absolute aanrader! Niet alleen in Vietnam maar in heel Azië. Je komt op onbekende plekken en ontmoet leuke mensen. Maar het brommer rijden is ook geheel op eigen risico. Voordat je halsoverkop een brommer aanschaft willen we je eerst even het verschil tussen een brommer en motor uitleggen. Dat is namelijk van belang tijdens het brommer rijden in Vietnam.

Brommer

Een brommer heeft 50cc of minder. En hoewel minder dan 50cc niet al te handig is in de bergen is het wel de meest verstandige keuze. Alles boven de 50cc wordt beschouwd als een motor. Officieel mag je in Vietnam zonder Vietnamees rijbewijs alleen op een brommer rijden. Dus op 50cc of minder, en niet op een motor.

Motor

Als je op meer dan 50cc wil rijden noemen ze dit een motorfiets (motorbike) en moet je een Vietnamees rijbewijs hebben. Er van uitgaande dat je die als toerist niet hebt ben je dus aangewezen op een brommer van 50cc of minder (wat prima te doen is).

TIP ♥ – hoewel je officieel niet meer dan 50cc mag besturen doen ze er niet al te moeilijk over. Zolang je geen brommer koopt met meer dan 125cc zit je over het algemeen goed. Daarnaast is een Internationaal Rijbewijs NIET geldig. Dit is slechts een vertaling van je Nederlandse rijbewijs en GEEN officieel document.

Let wel op dat je in Vietnam vaak een brommer of motor huurt met meer dan 50cc. Als je een dagje op de brommer rond rijdt (met helm!) en je gedraagt je normaal zal niemand je lastig vallen. Maar zodra je een ongeluk veroorzaakt wordt het een ander verhaal. Vietnam kent strenge regels met gevangenisstraffen en hoge boetes. Ook al is het ongeluk niet jouw schuld zal dat voor jou wel nadelige gevolgen hebben.

LET OP! – wij krijgen een hoop vragen over brommer rijden in Vietnam. Hoe leuk het ook is (wij hebben het ook gedaan) het is wel verboden!

  • rijden op de openbare weg zonder geldig Vietnamees rijbewijs, is verboden;
  • een International Driving Permit (IDP) is volgens de internationale afspraken geldig in Vietnam, maar nog niet in de Vietnamese Wet opgenomen;
  • een IDP is alleen geldig als je een werkvergunning en/of verblijfsvergunning hebt in Vietnam. Die hebben de meeste reizigers niet;
  • als je geen geldig Vietnamese rijbewijs hebt ben je ten alle tijden verantwoordelijk;
  • je bent op geen enkele manier verzekerd als je bovenstaande niet op orde hebt.
Brommer rijden Vietnam

Brommer kopen 6-stappenplan

Een brommer kopen kan iedereen, maar een goede brommer kopen op de juiste manier is wat lastiger. Wij zijn zonder planning of voorbereiding dit avontuur aangegaan wat resulteerde in het feit dat de politie één van onze brommers in nam doordat we niet de juiste papieren hadden. Brommer rijden in Vietnam is leuk, maar let er wel opdat je de juiste papieren hebt voordat je er aan begint!

1.Hoe koop je een brommer?

Een brommer kopen is eerste stap. Maar waar begin je? Er zijn nogal wat brommers te koop in Vietnam! Wij raden gelijk een Honda aan, ook al hebben we hier zelf niet op gereden. De meeste reizigers gaan voor een Honda Win. Deze brommers zijn oud, shitty en perfect voor wat je zoekt 🙂 Als een schakelbrommer niet jou ding is, kies dan voor een mooie automatische scooter. Waar koop je de brommer? In principe heb je drie opties;

  1. Koop de brommer van een local die bereid is om de brommer te verkopen;
  2. Van een andere backpacker die aan het einde van zijn/haar reis is;
  3. Je koopt de brommer bij een brommer winkel (meetal van een Europeaan die zijn brood verdient door het verkopen van brommers aan toeristen).

De eerste optie raden we niet aan. Tenzij je al jaren bevriend bent met die local, en die kans is klein. De beste optie is om een brommer te kopen van een backpacker of in een brommer winkel.

TIP ♥ – Zoek een wanhopige backpacker die zijn/haar vlucht moet halen, zodat ze bereid zijn om de brommer tegen goedkope prijs te verkopen

Kopen van een backpacker

De laatste tijd is dit heel erg populair. Er zijn steeds meer mensen die op een brommer door Vietnam rijden. En die moeten hun brommer aan het einde van hun reis ook weer kwijt. De makkelijkste manier is om lid te worden van deze Facebook-groep. Hier worden vaak brommers aangeboden door andere backpackers.

Kopen in een brommer winkel

Een brommer kopen Vietnam kan ook in een winkel. Dit is misschien iets veiliger dan van een andere backpacker. Het voordeel van een brommer kopen in een winkel (bijvoorbeeld in Ho Chi Minh of Hanoi) is dat je vaak een buy-back garantie krijgt. Dit betekent dat de winkel je brommer terug koopt tegen bijv. 70% aan het einde van je reis.

Stel; je koopt de brommer voor US$1.000 in HCM, je rijd naar Hanoi, daar zet je de brommer op de trein terug naar HCM en de volgende dag krijg je US$700 terug via de bank. 

Bekende winkels waar je dit kunt doen zijn Tigit Motorbikes en Travelswop (beide even Googlen).

TIP ♥ – waar je je brommer ook koopt, zorg ervoor dat je ALTIJD de blauwe registratiekaart mee krijgt. Dit is ongelooflijk belangrijk! Zonder kaart is de brommer niet van jou.

Brommer rijden Vietnam tips

Brommer rijden Vietnam is een geweldige ervaring

2. Check de brommer

Hoe mooi je brommer er ook uit ziet. Check hem ALTIJD voordat je hem koopt. Onderweg gaat er altijd iets kapot, daar ontkom je niet aan. Zelfs niet met een nieuwe brommer. In 8 weken hadden wij 4 lekke banden, een gebroken ketting, benzinepech, een olielek en een brommer die niet meer startte. Geen paniek 🙂 Het was allemaal binnen 10 minuten gemaakt. Dingen waar je op moet letten;

  • Frame: Is het recht? Zo niet, dan is de kans groot dat de brommer een schuiver heeft gemaakt. Een no-go;
  • Banden: Zit er nog genoeg profiel op? Je wil niet op slicks door Vietnam rijden, zeker niet in de bergen;
  • Electronica: Werkt de automatische start (als je die hebt) de lichten, knipperlichten etc.;
  • Vering: Het zal bij de meeste niet geweldig zijn maar als je 2.000 kilometer op een brommer wil rijden is een beetje comfort wel lekker.

Neem de brommer mee voor een proefrit. Werken al de versnellingen soepel, doen de remmen het? Maakt de brommer vreemde geluiden? Is de acceleratie soepel? Gewoon een kleine check-up!

TIP ♥ – koop niet 1 brommer voor 2 personen. Dit is niet handig met bagage. Je backpack of tas kun je achterop je rug doen (zoals wij deden), maar echt lekker is dit niet. Laat daarom een soort bagagedrager op je brommer zetten (als deze er nog niet op zit). Hier kun je je grotere backpack/tas op vastbinden.

Helaas heb je ook wel eens pech

3. Helm en kleding

Het is misschien niet ‘cool’ maar een helm is verplicht. Ook al rijdt iedereen in Vietnam zonder helm. Wees niet eigenwijs en draag een helm. Je zal niet de eerste zijn die zijn/haar reis moet afbreken vanwege een ongeluk. Draag daarnaast goede beschermende kleding. Niet alleen tegen het vallen, ook tegen het verbranden. Wij reden de eerste dag lekker in onze tanktop en slippers rond totdat we aan het eind van de dag zo rood als een tomaat waren 🙂 Zorg dat je makkelijk bij een vest of trui kan.

Zorg ook voor dichte schoenen voor het rijden. De meeste brommers hebben een kickstart, en je scheenbeen villen is geen pretje. Tot slot; zorg ervoor dat je een mask draagt om jezelf te beschermen tegen de vervuiling, stof en ander vuil dat je tegenkomt onderweg.

TIP ♥ – zorg dat je ALTIJD een poncho bij de hand hebt. Een regenbui kan je reis letterlijk in het water doen vallen.

4. De kosten

Het brommer rijden in Vietnam is leuk, maar moet wel in je budget passen. En hoeveel een brommer kost ligt een beetje aan je budget. Je kunt een nieuwe brommer kopen voor US$1.000, hoewel we dat niet aanrader omdat je deze nooit verkocht krijgt aan het einde van je reis.

Een brommer tussen de 50 en 125 cc moet je kunnen kopen tussen de US$175 en US$300. Dan heb je het over een Honda Win of een tweedehands scooter. Het kan natuurlijk ook duurder. Goedkoper kom je misschien tegen, maar raden we niet aan omdat je dan meer stil staat dan rijdt. Wil je toch een nieuwe brommer kopen? Reken dan op minimaal US$1.000.

Gaat er iets kapot aan je brommer? Geen nood. Overal langs de weg vind je kleine garages waar ze je brommer kunnen snel en goedkoop kunnen maken. Reken op de volgende richtprijzen voor het maken van dingen.

  • Voorband – 120.000 Dong
  • Achterband – 150.000 Dong
  • Olie verversen – 80.000 Dong
  • Kleine bedrading bijv. koplamp – 20.000 Dong
  • Knipperlicht – 30.000 Dong
  • Wiellagers (per wiel) – 50.000 Dong

Alles is te maken 🙂

5.De juiste papieren

Ten eerste, we zijn geen advocaten en zijn niet verantwoordelijk voor eventuele problemen die je onderweg krijgt met betrekking tot papierwerk en ongelukken. Papierwerk klinkt niet zo belangrijk, maar is het wel. Zonder de juiste papieren heb je nergens recht op en nemen ze zonder pardon je brommer in beslag (zoals bij ons gebeurde 🙂 ).

Blauwe registratie kaart

BELANGRIJK – BELANGRIJK – BELANGRIJK. Hadden we al gezegd dat deze belangrijk is? Als je gaat brommer rijden in Vietnam is dit de Holy Grail. Zonder deze registration card heb je eigenlijk niks. Als je een brommer koopt zorg er dan voor dat je ALTIJD een registration card krijgt!

Deze kaart moet je niet verliezen om twee redenen. Ten eerste; de politie staat bekend om hun corruptie. Als je aangehouden wordt zonder deze kaart, kost je dat een boete en in het ergste geval je brommer. Ten tweede; als je je brommer wil verkopen zonder deze kaart, krijg je 0 kopers. Samengevat, de brommer is niks waard zonder deze kaart.

International Driving Permit (IDP)

Als je in Vietnam legaal brommer wil rijden heb je een ’temporarily driver licenses’ nodig (evenals in Thailand). Het is bijna onmogelijk om hier aan te komen omdat de criteria niet te halen zijn voor toeristen.

Vergis je niet in een International Driving Permit (IDP), of Internationaal Rijbewijs, in Vietnam. Een IDP is GEEN geldig rijbewijs in Vietnam. Een IDP sowieso een onzin, aangezien je normale rijbewijs ook internationaal is (niet internationaal geldig). Een IDP is volgens de internationale regelgeving geaccepteerd in Vietnam, maar nog niet in de Vietnamese Wet opgenomen. Je hebt hier in principe niks aan op het feit na dat je kan laten zien dat je in Nederland een rijbewijs hebt.

Een IDP kun je aanvragen bij de ANWB in Nederland. Dit kan dus NIET onderweg. De meeste reizigers rijden zonder IDP, en dat kan goed gaan. Maar wij zijn hier niet verantwoordelijk voor.

LET OP! Brommer rijden in Vietnam is verboden als toerist. Wij kunnen je hier alleen voor waarschuwen. Geloof niet de verhalen van scooterverhuurders, verkoopbedrijven of andere reizigers die je vertellen dat het legaal is. Dat is het namelijk NIET. Hou daarnaast in je achterhoofd dat je bij ongelukken NIET verzekerd bent en dat de schuld ALTIJD bij jou wordt gelegd, ook als is dit niet zo.

Cruisen met de locals

6. De route

De route is meestal vrij standaard. Je begint in Ho Chi Minh en rijdt omhoog naar Hanoi of je doet dezelfde route andersom. Als je echt alles wil zien moet je denken aan zo’n 6 tot 8 weken. Dan heb je overal de tijd om te stoppen en de regio te verkennen. Het kan ook in 4 weken als je sommige delen overslaat. Je kunt dan in de trein stappen (samen met je brommer).

Azië Expert Reisgids Vietnam

Aangezien wij veel vragen krijgen over het brommer rijden Vietnam, en andere vragen betreffende Vietnam hebben we onze eigen reisgids Vietnam gemaakt. Deze is digitaal verkrijgbaar. Het is een reisgids met 124 pagina’s vol met praktische tips over het reizen in Vietnam. Wat echter nog handiger is dat er ook 4 routes in staan. We hebben onze eigen kennis en ervaring en die van andere verwerkt in deze routes. Zo heb je de route altijd zelf bij de hand.

REISGIDS PREVIEW

Overige tips brommer rijden in Vietnam!

Er zijn veel ‘horror’ verhalen bekend over brommer rijden in Vietnam. Mensen die ongelukkig veroorzaken en hoge boetes moeten betalen of zelfs een tijd in de gevangenis zitten. Maar er zijn veel meer positieve verhalen (zoals die van ons) over het brommer rijden in Vietnam. Het is en blijft een geweldige manier om het land te verkennen, ook al rij je maar één dag door bijvoorbeeld Sapa. Om je wat veiliger op weg te helpen hebben we een aantal tips onder elkaar gezet.

Koop een kaart of download maps.me

Zonder wegenkaart rijden in Vietnam is geen aanrader. Wegaanduiding staat er wel maar klopt vaker niet dan wel. Er zijn in Vietnam maar weinig grote wegen dus je bent voornamelijk aangewezen op een routekaart of de hulp van locals.

TIP ♥ – download de app maps.me en download de kaart van Vietnam. Dit is de makkelijkste optie om in Vietnam te navigeren.

Leer de (spaarzame) verkeersregels

Dat klinkt stom maar is wel heel belangrijk! In Vietnam, en de rest van Azië, is het verkeer één grote chaos. Brommer rijden in Vietnam is ook niet geschikt voor onervaren rijders. Duidelijke regels zoals ‘rechts heeft voorrang’ of zebrapaden kennen ze hier niet. Iedereen doet min of meer waar hij of zij zin in heeft. Dus de verkeersregels die er zijn kan je maar beter kennen. Om er een paar te noemen:

  • Je moet minimaal 18 zijn om een motor (meer dan 50cc) te mogen besturen. Voor minder dan 50cc moet je minimaal 16 zijn.
  • Vietnam heeft een zero tolerance beleid wat betreft alcohol en rijden. Op de brommer is dit 0.5‰. Drink dus niet als je nog moet rijden.
  • Een helm is ten alle tijden verplicht. Zowel op meer als minder dan 50cc.
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor de verzekering van je voertuig als je deze koopt.
  • Hou je aan de maximum snelheid. Over het algemeen ligt deze tussen de 30 en 60 km per uur.
Hanoi

Rij niet in het donker

De wegen in Vietnam zijn vaak slecht verlicht en daarnaast rijden er veel locals zonder licht. Overdag is het al goed opletten waar je rijdt dus in het donker is dat helemaal lastig. Probeer het rijden in het donker dan ook te vermijden.

Rij rustig

Zeker als je met vrienden reist is het leuk om elkaar uit te dagen en wat gevaarlijker te rijden. Hier is Vietnam niet het geschikte land voor! Niet alleen is het levensgevaarlijk, als je een ongeluk veroorzaakt tijdens het brommer rijden in Vietnam heb je een groot probleem! Rij dus normaal en hou je aan de regels.

Sta vroeg op

Als je niet veel ervaring hebt met brommer rijden maar het toch heel graag wil proberen ga dan vroeg op pad. Het is dan nog rustig op de weg en je hoeft dan minder medeweggebruikers te ontwijken.

Easy Riders

Als je zelf niet wil rijden maar toch de brommer ervaring mee wil maken boek dan een grip met de Easy Riders. Je zit dan achterop bij een local die je overal heen rijdt waar je heen wil. Een bekende (en naar onze mening de allermooiste) route is die tussen Hue en Hoi An over de Hai Van Pass. Een tocht met de Easy Riders kan je werkelijk overal boeken.

    Meer lezen over Brommer rijden Vietnam, onze tips?

8 gedachten over “Brommer rijden Vietnam, onze tips”

  1. John Grofstein

    Even ter introductie. Ik kom al vanaf 1996 in Vietnam, ben er 24 x naar toe gevlogen voor vakantie en de laatste 4 jaar woon ik er.

    Brommer rijden in Vietnam is zeker leuk, maaaaaar…..
    De verkeersregels verschillen niet veel met die in Nederland, maar ga niet rijden alsof je rijd on Nederland.
    Andere weggebruikers houden zich niet aan deze regels. Vertrouw niet op de verkeerspolitie want die is er niet als je ze nodig hebt.
    Hier een paar van mijn ergenissen waar ik nooit aan zal wennen.

    “Rechtdoorgaand verkeer op de zelfde weg heeft voorrang” ga daar in Vietnam niet vanzelfsprekend van uit. Hoe vaak ik vol in de remmen moest omdat een (vracht) auto rechts af sloeg zonder zich om mij te bekommeren?

    Omdat ze vaak te beroerd zijn om even om te rijden en aan de goede kant van de weg te ggan rijden komt het gewoon dagelijks voor dat er een brommer je tegemoed komt rijden en dan recht langs je heen rijd en jij soms moet uitwijken naar rechts…..in de hoop dat er geen achter op koment verkeer is.

    “Voorsorteren”? dat kennen ze in Vietnam niet. Hou er dus rekening mee dat iemand die recht van jou staat en jij recht door wilt, deze persoon voor jou links gaat om zo links af te slaan.

    Omdat je in Vietnam vaak op de snelweg rijd, samen met name het vrachtverkeer en bussen is het in het donker gewoon gevaarlijk. Deze vrachtwagens hebben onder hum bumper een halogeen lichtbak. Als ik die in de verte zie aankomen minder ik vaart of ga stoppen. Je wordt totaal verblind, zeker als er geen wegverlichting brand.

    En ook in het donker komt er vaak een brommer aan jou rechter kant op je af.

    Verwacht dus niet dat de regels het zelfde gehanteerd worden als in Nederland.

    Dat geld ook voor iemand uit Vietnam die in Nederland zoy gaan rijden.
    Iemand zei een keer tegen mij dat hij overal in de wereld zoy kunnen rijden omdat hij brommer reed on Vietnam.
    Ik heb die gene maar uit zijn droom geholpen door te zeggen “ als jij rijd en de regels toepast zoals jij die hier gewent bent in Vietnam, dan geef ik je 15 minuten in Nederland op de weg totdat je in het ziekenhuis ligt.

    Stay safe!

  2. Hallo, ik heb redelijk wat ervaring met (automatische) scooter rijden, maar weinig ervaring met een brommer met versnellingen. Nu lijkt deze reis mij zo ontzettend gaaf, maar twijfel ik dus wel een beetje. Nog advies?

    1. Hoi Rick,

      het is zeker een toffe ervaring, maar je moet wel goed bedenken wat je wel of niet kan. Het verkeer is chaotisch en je bent niet verzekerd. Als je dat risico wil lopen, is het zeker te doen. Die verantwoordelijkheid ligt echter helemaal bij jezelf 🙂 Het schakelen op een brommer leer je vanzelf. Overigens kun je ook gewoon een automatische scooter aanschaffen.

      Happy travels,
      Ties

  3. Hi!

    Vraagje: jullie zeggen eerst dat je in Vietnam wel op een brommer mag rijden tot 50cc zonder Vietnamees rijbewijs, maar daarna zeggen jullie weer dat brommer rijden als tourist verboden is in Vietnam.. Ik snap het niet helemaal. En denken jullie dat het een probleem is als je nog nooit brommer hebt gereden om door Vietnam te rijden? Wordt er het een en ander uitgelegd? Hoe je moet rijden en tanken bijvoorbeeld? Gr. Hannah

    1. Hoi Hannah,

      dat kan wellicht een beetje onduidelijk overkomen. Mensen zien een brommer zoals we dat voor ogen zien. Een kleinere versie van een motor 🙂 Ook een 125 cc brommer is een brommer. Het gaat er om dat je zonder Vietnamees rijbewijs niet mag rijden op alles boven de 50cc. En eigenlijk zijn alle brommers en scooters in Vietnam meer dan 50cc. Dat betekent dat je in 99% van de gevallen in overtreding bent.
      De kans dat ze je aanhouden is niet groot, maar mochten ze je aanhouden kunnen ze je brommer innemen (zoals bij ons) of je een boete opleggen.

      Als je een brommer koopt wordt er niks uitgelegd. Althans, niet bij ons. Dat is afhankelijk van de verkoper/verhuurder. Ik reed zelf al een aantal jaar motor dus ik had redelijk veel ervaring. Als je geen ervaring hebt met brommers is het überhaupt de vraag of het verstandig is om te gaan rijden. Zeker omdat je niet verzekerd bent en het verkeer in Vietnam is echt heel chaotisch.

      Wellicht is het huren van een motor met chauffeur (EasyRiders) een betere optie?

      Groeten,
      Ties

      1. Hi,
        Momenteel ben ik een budget aan het opstellen voor mijn reis naar Vietnam. Wat ik alleen nog mis is wat de tankkosten (per dag of km) is.

        Hoor het graag 🙂

        Dank!

        Groetjes,
        Suzanne

        1. Hi Suzanne,

          Sorry Maar dat is voor ons moeilijk in te schatten. Het is namelijk sterk afhankelijk van wat voor brommer je gebruikt, hoeveel KM je gaat rijden, wat voor wegen je vooral zal rijden. Daarnaast veranderd de prijs van benzine noga al eens 😉

          Happy Travels,
          Sjoerd

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven