In Zuid-Afrika kun je verschillende roadtrips maken. Een paar van de bekendste zijn de Panoramaroute, de Garden Route, Route 62 en de bekende Sani Pass. Dit is een van de mooiste bergpassen in Zuid-Afrika en een must-do als je in de buurt bent (Drakensbergen). Wij hebben de pass gereden en delen graag onze tips!
- Onze ervaring
- Waar begint en eindigt de pass
- Kun je het zelf rijden
- De Sani Pass lopen
- Een tour boeken
- Waar kun je overnachten
Wat vonden wij van de Sani Pass
We hadden weinig plekken op ons to-do lijstje staan toen we door Zuid-Afrika reisde, maar de Sani Pass stond er wel op! Deze bergpas, die je van Underberg of Himeville in Zuid-Afrika naar Lesotho brengt, is een van de mooiste bergpassen in Afrika.
De bergpas ligt in de Drakensbergen regio wat sowieso al een van de mooiste regio’s van het land is. De Sani Pass is een mooie afsluiter (of beginner) van je tijd in Drakensbergen. Van begin tot eind is deze pas nog geen 20 kilometer, maar door de steile en slechte weg (zeker het deel na de Zuid-Afrikaanse grens) doe je er al snel een paar uur over.
Niet dat dat erg is want onderweg vergaap je jezelf aan het schitterende landschap van Drakensbergen.
Ons advies? Zet de Sani Pass op je to-do lijst want je krijgt er geen spijt van!
Waar begint en eindigt de pas?
De Sani Pass begint de dorpjes Underberg of Himeville. In een van deze twee plaatsen kun je overnachten, maar daar vertellen we later meer over. De bergpas eindigt hoog in de bergen van Lesotho, zo’n 20 kilometer verderop.
Hoewel het maar een klein stukje is, doe je er vrij lang over. Wij hebben deze bergpas met een tour gedaan, omdat onze huurauto geen 4×4 is en zonder 4×4 mag je het laatste deel niet rijden. Het voordeel daarvan is dat je extra veel rond kunt kijken en kunt genieten van de omgeving.
Je mag het laatste deel, van de Zuid-Afrikaanse Border tot aan Lesotho, alleen met een 4×4 rijden.
Onderweg heb je genoeg plekken om te stoppen en te genieten van het adembenemende uitzicht!
Highest Pub in Africa
De Sani Pass eindigt bij de Sani Mountain Lodge op 2.874 meter boven zeeniveau. Dit UNESCO-werelderfgoed is een van de best bewaarde geheimen van Afrika. Hoewel je hier alleen met een 4×4’s kunt komen is het zeker een aanrader. De uitzichten zijn spectaculair!
TIP ♥ – je moet altijd je paspoort meenemen, aangezien je Zuid-Afrika verlaat!
Oranje = begin- en eindpunt
Blauw = Zuid-Afrikaanse Border Control
Groen = plekken om te overnachten
Kun je de Sani Pass zelf rijden?
De belangrijkste vraag over de Sani Pass is of je deze bergpas zelf kunt rijden met je eigen auto. Dat ligt er aan wat voor auto je hebt en welk deel je wilt rijden. Het zit namelijk zo.
- Vanaf het beginpunt naar de Zuid-Afrikaanse Border Control (zie map hierboven) kun je met een (eigen) auto rijden;
- Het deel vanaf de Zuid-Afrikaanse Border Control tot aan de top mag en kan alleen met een 4×4 gereden worden.
Als je geen 4×4 hebt mag je dus alleen het eerste deel van de Sani Pass zelf rijden. Heb je wel een 4×4? Dan kun je de hele pass zelf rijden.
Het verschil tussen kunnen en willen
De vraag die je misschien beter kunt stellen is; ‘wíl je de Sani Pass wel zelf rijden?‘. Dit is geen bergpas zoals in Frankrijk met een paar mooie bochtjes en geasfalteerde wegen. De weg is niet geasfalteerd (hoewel ze daar nu wel mee bezig zijn) en de bochten zijn ontzettend steil. Zeker in het laatste deel.
Dit is zeker geen bergpas die je als onervaren rijder wil rijden. Daarnaast is deze pas onbegaanbaar met een ‘normale’ auto als regent of geregend heeft.
Hoe is de conditie van de Sani Pass?
De Sani Pass was lang een zandweggetje. Zo smal zelfs dat ze vroeger soms kilometers achteruit moesten rijden als er een tegenligger aan kwam en er geen ruimte was om in te halen of uit te wijken. De eerste paar kilometer is geasfalteerd, maar daarna veranderd de bergpas in een zandweg.
Het deel ná de Zuid-Afrikaanse Border Control is heel erg slecht. Eigenlijk is het niet eens een weg te noemen. Het is een verzameling van stenen en rotsen op iets wat een pad lijkt. Het is ook hierom dat je dit deel alleen met een 4×4 mag rijden (‘normale’ auto’s worden tegengehouden).
TIP ♥ – het deel vanaf de Zuid-Afrikaanse Border Control tot aan Lesotho mag en kan alleen met een 4×4
Wegwerkzaamheden
Sinds 2018 is de Zuid-Afrikaanse overheid druk bezig om het Zuid-Afrikaanse deel van de Sani Pass te asfalteren. Dit zou binnen 6 jaar af moeten zijn, maar duurt waarschijnlijk langer doordat de regen elke keer delen van de nieuwe weg wegspoelt.
Het zal nog een aantal jaar duren voordat het deel tot de Zuid-Afrikaanse Border Control geasfalteerd is.
Is dat een goed teken?
Daar valt over te discussiëren. Door de weg te asfalteren kan iedereen de Sani Pass rijden tot aan de Zuid-Afrikaanse Border Control. Echter, dit zorgt er ook voor dat de Sani Pass een stuk drukker zal worden én dat er een hoop lokale gidsen zonder werk zullen zitten.
Om de lokale gidsen tegemoet te komen wordt het deel van de Zuid-Afrikaanse Border Control tot aan Lesotho (nog) niet geasfalteerd. Hierdoor zullen veel mensen alsnog een gids (+4×4) inhuren om de pas te rijden.
De Sani Pass lopen
Ja, je leest het goed. Je kunt de Sani Pass ook lopen. Of je dat ook echt wil doen is aan jou, maar de mogelijkheid is er. Je kunt er voor kiezen om de Giant’s Cup Trail te lopen.
Deze 5-daagse trek (60 km) brengt je ook in Lesotho. Makkelijk is het niet en je dient ver van tevoren te reserveren.
TIP ♥ – bekijk hier de mogelijkheden om het te reserveren
Vanaf Zuid-Afrikaanse Border tot Lesotho
Gelukkig bestaan er ook kortere routes. Voor degene die heel graag met een eigen auto de Sani Pass willen rijden, maar geen 4×4 hebben is er een oplossing. Je kunt het laatste deel van de Zuid-Afrikaanse Border tot aan de Mountain Lodge Lesotho ook lopen.
Dat is een tocht van 8 kilometer en je doet er zo’n 8 uur over (4 uur heen, 4 uur terug). Een pittige uitdaging en je moet op tijd vertrekken, maar het kan! Je kunt ja auto parkeren bij de Zuid-Afrikaanse Border en vanaf daar de hike beginnen.
Een tour boeken
Als je niet zelf wil rijden en ook geen zin (of tijd) hebt om de Sani Pass te lopen kun je een tour boeken. Dit hebben wij ook gedaan en uiteindelijk is dit ook een van de beste opties. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je je huurauto het ravijn in rijdt en de gids vertelt onderweg van alles over de pas.
Daarnaast stopt de gids op plekken waar je mooie foto’s kunt maken en neemt hij je mee in Lesotho om daar een lokale herders te bezoeken.
TIP ♥ – wij betaalden 950 Rand (€60) p.p en boekte dit in Underberg
Overnachten
Underberg en Himeville zijn twee ‘stadjes’ waar de meeste reizigers overnachten als je de Sani Pass wil rijden. De twee dorpjes zijn niet heel bijzonder, maar we willen je een kleine toelichting geven van onze ervaringen.
Underberg
Wij sliepen in Underberg. Het is nauwelijks een stadje te noemen. Er is een benzinepomp en een grote SPAR en verder veel hotels, hostels, guesthouses, een aantal restaurants en touroperators. Verder valt er weinig te melden over dit stadje.
TIP ♥ – wij sliepen in Over the Edge Cottage met een indrukwekkend uitzicht
Himeville
Underberg is een klein stadje, maar Himeville is echt mini. Eigenlijk is het maar één straat. Het is daarmee ook iets gemoedelijker dan Underberg en eerlijk gezegd ook iets gezelliger, omdat het zo klein is.
Je kunt heel lekker eten bij het Moocroft Boutique Hotel! Bezoek ook het Himeville Museum
Beste,
Ik moet zeggen dat als het een droge dag is is deze pas prima zelf te rijden met een 4×4 met low gear versnelling 1 en 2. Zowel op als af is prima te doen bij droog weer. De laatste paar bochten zijn scherp en stijl maar er is voldoende ruimte. Wij hebben hem net met een Toyota Fortuner Automaat 4×4 Low Gear gereden. Je kan ook prima op verschillende plekken stoppen om even van het uitzicht te genieten.
Zelfs mijn vrouw heeft hem vandaag grotendeels naar beneden gereden. En het begon ook nog eens af en toe een beetje te regenen. Niet hard hoor, maar toch. Was leuk om te zien dat de mannen die achterin een geboekte tour zaten met verbazing en jaloezie naar haar keken.
Neem de tijd en rijdt gewoon heel rustig, bijna stapvoets, doen de lokalen ook (zoals ik al zij: in Low Gear en dan versnelling 1 en 2, gewoon afremmen op de motor en af en toe een beetje bijremmen). Dus voel je ook niet opgehaald als er iemand achter je zit. En passeren kan ook prima bij opgaand en stijgend verkeer moet je ruimte geven aan stijgend verkeer. Maar je ziet ruim van te voren iemand aankomen en dan kan je gewoon rustig blijven staan zodat de ander kan passeren.
Het is echt een hele leuke uitdaging om deze pas zelf te rijden. Zelf ben ik geen held maar als je een beetje weet hoe een 4×4 met een low gear werkt dan is het echt heel goed te doen.
Dus als je je afvraagt: Wil ik hem wel zelf rijden? Dan zou ik zeggen, JA, echter het hangt wel van de weersomstandigheden af. En je moet echt een 4×4 met Low Gear hebben.
Veel plezier met deze fantastische mooie tocht.
Groet Jasper.
Hallo,
Wij gaan in juli volgend jaar maar ik heb mijn twijfels of we in de wintermaanden ook zo een mooi zicht zullen hebben
Hi Alexandra,
normaal gesproken hoeft dit geen probleem te zijn. Maar we kunnen het niet garanderen 😉
Happy Travels,
Sjoerd
Het was schitterend! Ik raad iedereen af het zelf te rijden. Ten eerste moet je echt een terreinwagen hebben (vierwiel aandrijving is niet genoeg) en het vraagt echt wel skills om veilig boven en vooral weer beneden te komen. Boek een tour en geniet.
hebben jullie de tour ter plaatse kunnen boeken ?
Hi Anja,
dat klopt, wij hebben de tour lokaal en daar geboekt!
happy Travels,
Sjoerd